Dagelijks schakelen we met auditors, vooral van internal audit afdelingen. Net zo vaak gaan we de dialoog aan met controllers. En laten we de risk managers en security officers niet vergeten. Zij die werken in het domein van procesbeheersing. En zij lopen in hun werkomgeving vroeg of laat allemaal tegen de kreet RPA aan. Want RPA is hot. Het is een belofte, een hype. Onterecht? In het geheel niet. Complex? Conceptueel zeker niet. Misschien in sommige implementaties. Misschien voor bepaalde processen.
In een eerder blog stelde ik al kort door de bocht dat RPA ervoor zorgt dat repeterende taken door computers worden uitgevoerd. Taken die normaal door mensen worden uitgevoerd. Een paar stappen eerder in de korte geschiedenis van automatisering deden we precies dat. Waar voor mij voor wat betreft RPA de essentie in zit is de zogenaamde ‘left-overs’. Dat heeft niets te maken met politiek, wel met de repetitieve handmatige taken die overgebleven zijn, die eerder niet geautomatiseerd zijn. Dat soort taken wordt middels technieken onder de noemer RPA nu ook rap geautomatiseerd.
Voorbeelden maken het duidelijk
Misschien wil je graag een paar voorbeelden? Je kan denken aan het genereren van facturen op basis van offertes, een handmatige taak waar de basisgegevens wel overgenomen worden maar de actie zelf nog vereist dat je op een aantal toetsen drukt. Denk bijvoorbeeld aan data-entry voor het toekennen van rollen en rechten aan medewerkers. Denk aan het opmaken van rapportages die verzameld worden uit een verscheidenheid aan legacy bronsystemen, althans meestal. Het zijn zomaar een paar taken die dagelijks, wekelijks of maandelijks voorkomen. RPA kan helpen deze taken te automatiseren.
Vergroot betrouwbaarheid door inzet AI
De kans is groot dat nu in genoemde handmatige acties ook een aantal taken zitten die de betrouwbaarheid waarborgen. Noem het controls. Met RPA ben je ook zomaar in staat om een aantal van deze controls te automatiseren. Doe je dat, dan is het zaak vanuit de beroepsgroepen genoemd in de eerste alinea, ook middelen aan te reiken om vast te stellen of die controls ook gewerkt hebben, of ze effectief waren. RPA is dus in de basis niet zo ingewikkeld, belangrijker is te weten welke risico’s binnen het proces worden afgedekt. En op welke wijze je bestaande technieken als Process Mining en data-analyse kan inzetten om deze risico’s te beheersen. En als je dat slim aanpak, dan heb je met RPA niet alleen je proces efficiënter en minder mens-afhankelijk gemaakt, je hebt ook een dagelijks beeld van je beheersing in de vorm van een assurance dashboard te pakken. Kijk, en dat is pas assurance everyday!
Neem contact op
Vragen? Meer weten? Even overleggen? Neem contact met ons op. We gaan het gesprek graag met je aan.